søndag 23. desember 2012

Nå har vi vaska golvet og vi har børi ved

I går var det bittelille Julaften og det var julefest på dormen!
"Engler daler ned"? :P

Før festen hadde jeg bestemt meg for å lage en juledrink jeg hadde funnet oppskriften til:
http://www.yummly.com/recipe/Hot-Apple-Cider-The-Pioneer-Woman-200159?columns=4&position=2/36

Ikke helt gløgg, men det er mørk rom i! Og jeg har fortsatt en stor flaske Myer's som står og venter på litt action. Det regna og var surt ute, men jeg gikk til tre forskjellige supermarkeder og én drugstore for å finne ingrediensene! Det greie med å finne ting til amerikanske oppskrifter når du er i Japan, er at mesteparten av varene heter det samme, bare med japansk skrivemåte.
Jeg hadde for eksempel ingen anelse om hva allspice var for noe, men jeg fant en boks med noe som het "oorusupaisu". Det høres sikkert ikke lignende ut i det heletatt, men det er en av de enkleste tingene ved japansk språk når du bare har lært fonetiske alfabet :D
Jeg måtte bytte ut et par ingredienser. For eksempel ble det allspicekrydder i stedet for hele bær. Det ble klementingskall i stedet for appelsin, for det hadde jeg fra før (prøve å spikke av skallet på en klementin forresten...), og jeg hoppa over nellikkrydderet (clove) fordi jeg ikke gadd å gå tilbake til den første butikken IGJEN! Ble også honning i stedet for Maple Syrup, fordi jeg hadde det fra før og Maple Syrup er dyyyyrt, ok?T-T
Her bobler og koker det ヾ(@°▽°@)ノ
Det ble kjempegodt! Selv med litt kunstnerisk frihet. Skikkelig krydra søt julesmak!
Det kipe er bare at det er alkohol i, og jeg liker ikke å drikke hjemme aleine, så jeg veit ikke helt hvordan jeg skal få drukket resten. Dette er hvorfor jeg trenger en thermos!(TωT )
Drakk en kopp mens jeg gjorde meg klar til julefesten da.
No emo Christmas XD

Dette er mitt veldig kjønnsøytrale bidrag til gave-bytte-leken.
Man har ikke så mye valg når man bor i Gakumae og må kjøpe en gave for rundt 500en før klokka seks. Det er enten supermarked, 100en-shappe eller billig klesbutikk. Jeg bestemte meg for å velge noe som kunne bli sett på som ironisk, om personen som fikk gaven ikke direkte likte den. Spesielt hvis de var en gutt, kanskje XD
Testosteronnivået var høyt på gaveleken også, en fyr gjorde en stor greie av å gi fra seg gaven sin til en jente, fordi han hadde fått en flaske som skal gi rommet god lukt. For meg er det ikke unaturlig i det heletatt for en fyr å ville ha en sånn (eksen dreiv faktisk å vurderte akkurat samme greia da vi var på Outleten :P), men kanskje greit at ikke alle er så indokterinerte som meg?f^^;
Det var en jente som fikk gaven min da. Ens om jeg har inntrykk av at ikke liker meg noe særlig, men har jo alltid inntrykk av det, paranoid eller no. Hun så ut til å digge tøflene vaffel så det var bra vaffel^-^

Det var ikke så fullt på dormen som det har pleid å være. Folk hadde med vilje ikke bedt så innmari mange, for de syntes det var for mange japanere forrige gang. Jeg synes egentlig at det er litt dumt, for utvekslingsstudenter er jo i Japan for å lære japansk og mange av dem har ikke så mange sjanser til å møte japanere i "naturlig habitat". Husker hvordan det var da jeg først kom hit.
Stemningen tok ikke helt av heller, kan ha noe å gjøre med at ikke Nate var der. Han har husarrest på rugby-dormen fordi sempaiene hans ikke synes at førsteklassingene gjør en god nok jobb med å holde det rent og ryddig. Som sikkert er sant, men hallo! Det kan hende han har husarrest ut jul! Jul! Snakk om å være føkkings Grincher!
Men Hugo var der, og Mihn og Waka og Toshi. Så jeg hadde noen å henge meg på.
Dette er "afterparty", som ble på Happi. Jeg begynner å få nok av det stedet egentlig. Ekstremt dårlige drinker og denne gangen også veldig dårlig service. Ikke bare var de treige, men maten de sendte ut var lunken og pizzaen hadde ikke smelta ost en gang. Da vi sendte den tilbake hadde de skikkelig dårlig attitude -_-#
Halvveis gjennom natta ble jeg dødelig trøtt og litt kvalm egentlig, så det ble til at jeg gikk hjem "tidlig". Herregud, føler at jeg er ett år eldre nå, greier ikke å være våken til morgenen en gang XD

I løpet av kvelden hadde jeg fått mail fra Ippei, som lurte på om vi kunne møtes for han hadde noe å snakke om. Jeg var sikker på at han hadde fått seg ny kjæreste og ville "si fra til meg så jeg ikke hørte det fra noen andre" eller no. Det ville vært litt typisk han^^ Jeg er kul med å være venner liksom, og når det har gått litt tid kan jeg nok være like supportiv av han i kjærlighetslivet som jeg pleide å være, men det er alt for tidlig ennå og minner for mye om det som skjedde med Masato. Det ville fått meg til å fæle meg skikkelig verdiløs akkurat nå.
Vi gikk og spiste lunsj i dag, men han fikk visst ikke sagt det han ville si. Teorien min må dog ha vært feil , for han har visst massive ensome førjulsdepresjoner XD Skjer med de fleste som ikke har noen å feire jul med, i Japanistan som hjemme i Norge. Men han kunne ikke bare fortelle meg det mens han kjørte meg hjem heller, så da er det vel ikke noe som det er lett å bare plumpe ut med?
Kanksje han er gravid?XD
Han sa imidlertid at det ikke var noe veldig spennende, men ikke noe kjipt heller... lurer litt på om han vil spørre meg om å lære han engelsk...
Uansett, vi skal drikke sammen i morgen på selveste julaften (ikke i Japan, da er den store dagen 25. USA og staten og kapitalen og alt mulig), på julefesten til kunstelevene. Føler meg litt som en karakter fra How I met your Mother...

Nå må det gjøres litt julerengjøring!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar